Namaste India - Reisverslag uit Jaisalmer, India van Maren Berkhof - WaarBenJij.nu Namaste India - Reisverslag uit Jaisalmer, India van Maren Berkhof - WaarBenJij.nu

Namaste India

Blijf op de hoogte en volg Maren

13 Augustus 2014 | India, Jaisalmer

Zo, eindelijk eens een poging doen om onze eerste indruk, we zijn pas 10 dagen onderweg, op papier te zetten.

3 Augustus was het dan eindelijk zover. Ons grote avontuur kon beginnen. Na een hoop knuffels, liefde en kusjes hebben we ons met flink wat tranen los kunnen maken van onze uitzwaaiers!
Op het vliegtuig naar Frankfurt, een rit van maar liefst 50 minuten, om daarna door te vliegen naar Delhi, India.
Omdat het tijdsverschil, 3,5 of 5,5, ons nog niet helemaal duidelijk was, was het een groot vraagteken Hoelang we aan zouden komen.
Uiteindelijk een tijdsverschil van 3,5 uur dus rond half 9, locale tijd aangekomen.
Buiten stond onze pick up al keurig met een bordje Wilhelmina Maria. Waarschijnlijk paste de rest van mijn namen niet meer op het blaadje:)

Al gauw kregen we een eerste indruk van India. Denk aan het sprookje van 1001 nacht gecombineerd met chaos!
Op een tweebaans 'auto' weg kunnen er makkelijk 7 auto's naast elkaar. Met daardoorheen fietsers, voetgangers, paard/koe/stier/kameel met wagen, riksja's, fietsers en met klap op de vuurpijl koeien! Overal waar je kijkt zie je koeien. En ze liggen waar ze liggen, met als voorkeur midden op de weg, want heilige dieren mag je toch niet weg jagen. Heel bizar dat het hier zo normaal is.

Vanuit het vliegveld naar ons hotel gebracht, mooi tochtje van een uur waarbij het al gauw duidelijk werd dat je hier wel gelovig moet zijn, wil je een autoritje overleven. Prima hotel waar we een paar uur hebben getukt. Daarna treintickets naar Agra besteld voor woensdag.
Daarna Delhi ingelopen, maar omdat het maandag was, waren veel bezienswaardigheden dicht. Gelukkig hadden we de winkels nog! Best afzien als je tassen ziet van 70 cent, broeken van 2,40 etc. Mja we moeten nog een paar maanden dus we zullen ons echt moeten inhouden. Uiteindelijk zijn we uitgekomen bij een toeristen bureautje waar we naar binnen gingen voor een kaart en vervolgens 2 uur later en 270 euro lichter weer naar buiten kwamen. Ivm tijdgebrek Jami, die jammer genoeg maar 2 weekjes meereist, hebben we er toch maar voor gekozen om de komende 2 weken een auto met chauffeur te huren die ons van hotel naar hotel brengt. Zo kunnen we twee keer zoveel plaatsen zien als dat we anders met de trein zouden aandoen.

's Avonds oprijd naar bed om de volgende ochtend weer vroeg te vertrekken naar Agra. Flinke rit van 5 uur, dachten we toen. Uiteindelijk was dit de kortste rit tot nu toe. In Afra onder andere de Taj Mahal bezocht. Woooow wat was dat gaaf! Zo mooi als dat je op tv ziet, zo is het ook echt. Photoshop is absoluut overbodig!

Woensdagochtend weer vroeg uit de veren om te vertrekken naar Jaipur, pink city. Prima hotel, met zwembad! Helaas, dicht! Met een riksja naar de oude stad gebracht en flink wat winkeltjes gekeken. 's Avonds heerlijk en goedkoop gegeten op een dakterras waarbij onze riksja driver ons kwam vergezellen met een literflesje bier, om ons daarna weer door het o zo rustige verkeer weer veilig bij het hotel af te zetten.
'S Ochtends met onze driver de andere bezienswaardigheden bekeken, henna laten zetten en ons laten afzetten bij een textielfabriek. Jami, die wel alles kan kopen wat los en vast zit en wat wij ook flink aanmoedigen om onze eigen koopdrang pijn een beetje te verzachten, 2 geweldige kleden en twee sjaals. Ook ik kon mijn creditcard hier niet in mijn zak laten zitten en heb een geweldig handgeknoopt tapijt gekocht.

Vrijdag richting Pushkar. Klein pelgrimsdorpje in de bergen. Op het eerste gezicht weinig te doen, maar dat kwam omdat we nog een flink eind moesten lopen naar het dorp, sja low budget.... Leuk dorp met een holy lake, waarvan we er deze week nog aardig wat van tegen zullen komen. Langs het meer gewandeld en de badderende mensen aanschouwd. Al gang gingen onze ogen richting de apen die ons weer naar de winkels begeleiden. Lief, klein en toeristisch dorpje met weer leuke winkels, au!
Tussendoor ook nog naar DE tempel geweest waar alle pelgrims honderden kilometers voor lopen maar waar wij snel waren uitgekeken.

Zaterdag flinke tocht naar Udaipur. Hier is de James Bond film Octopussy opgenomen, mja aangezien ik nog nooit een JB film heb gezien, deed het bij mijn geen lichtje branden. Met een bootje op het meer langs het paleis gevaren en iets verder bij een ander paleis/hotel/restaurant, wat was het eigenlijk?, gedropt. Eenmaal op de kant een verlate duur drankje, op een toplocatie gedronken om daarna het zoveelste paleis te gaan bekijken. Uitgekomen bij de winkeltjes om Jami weer flink in ga legen kopen, want een tas van 9 euro, een lamp van 10 euro en deurknopjes van 18 cent, kan je toch niet laten liggen. Helaas heeft onze kooplust het die dag ook even gewonnen en heeft Lisette een broek en ik deurknopjes en kapstokhaakjes gekocht.
Verder die avond lekker rustig op het dakterras gehangen.

Maandag richting Jodphur. Op de weg naar Jodphur een school bezocht. Paar dagen geleden hadden we verteld dat we juffen zijn en het toch wel erg leuk vonden om eens op een Indiaas schooltje te kijken. Leerlingen renden spontaan uit de lokalen en het personeel vond het ook erg interessant. Bizar om te zien hoe de leerlingen les krijgen, op de grond en knielen als de directeur langs loopt. Natuurlijk kwam er tijdens onze rondleiding ter sprake dat ze een nieuw lokaal willen bouwen maar dat ze geen geld hebben. Daarom hebben wij met ons goede hart een ienieminie donatie gedaan, we moeten tenslotte nog een paar maanden overleven.
Begin van de middag aangekomen in Jodhpur. Even over de markt gewandeld en wat kruiden ingeslagen. 's Avonds bij een ontzettend lief gezin op ons privé dakterras gegeten. Na het eten heerlijk gebruik gemaakt van het zwembad, eindelijk!

Dinsdagochtend paleis en fort van Jodphur bezocht. Hier kijk je uit over de blauwe stad, leuk uitzicht. Na het bezoek aan het zoveelste fort even paniek. Chauffeur nergens te vinden en natuurlijk had ik mijn tas met alles en dus ook zijn telefoonnummer in de auto laten liggen.
Aan andere chauffeurs gevraagd of zij het toeristen bureau wilden bellen, maar nog met oprijd kwam onze Harry aanrijden. Hij had in het dorp de voordeur laten maken zodat we niet meer naar de stoel hoefden te klauteren.

Dinsdagmiddag aangekomen het dessert resort. Ojeah, resort! Denk aan all in cocktails en een zwembad met glijbaan. Nou daar hadden we die reis van ongeveer 8 uur in de bloedhete wel voor over. Helaas zag ons resort er meer uit als een opname van groeten uit de rimboe. Opzich heel schattig, maar wel anders....
Rond 5 zijn de alle drie op een andere kameel de woestijn ingetrokken om daar de zonsondergang te bekijken. Super mooi maar wel een beetje een kermisattractie met veel toeristen. Rond 8 uur terug richting het resort om daar naar een ongelooflijk indrukwekkende opera idee (hoe vermaak ik mijn gasten, laat het dorp wat muziek maken en dansen) te kijken. Niet echt iets voor ons, waardoor we met tranen in ons ogen en het nodige India git talent commentaar, hebben zitten kijken.
Heerlijk gegeten en daarna met kameel en wagen de woestijn ingetrokken om daar onder de sterrenhemel en bijna volle maan te slapen. Heel tof!
Optijd weer terug naar ons hutje waar we ontbijt kregen en lekker konden douchen.
Vandaag gelukkig maar een klein uurtje hoeven te rijden naar Jaisalmer. Aan de temperatuur merk je goed dat we in de woestijn zitten en we krijgen ons maar niet van onze stoel om het zoveelste fort te gaan bekijken.

Verder vermaken we ons onwijs goed!
India is echt een aanrader!

Liefs Jami, Lisette en Maren

• 13 Augustus 2014 - 18:14

Suyanne:

Wat gaaf dames...ik heb met plezier gelezen..Keep on posting.

• 13 Augustus 2014 - 19:17

Ruth:

Heerlijk om te lezen, de omschrijving is een feest van herkenning!
    Pas op je portemonnaie, wat wordt je hebberig daar he!
    Lieve Maren (en andere meisjes). Geniet lekker!
    Dikke zoenen uit Rotterdam

• 13 Augustus 2014 - 19:19

Ruth:

*word je hebberig...
    Sorry, ik ben m'n eigen grammar-nazi

• 15 Augustus 2014 - 23:42

Chantal:

Super gaaf meiden!
    Dikke kus

• 16 Augustus 2014 - 21:15

Pico:

Top ! het is een feest om jullie verslag te lezen.